Airsoft – Välj rätt roll

Ungefär som när du väljer ditt första airsoft vapen är det ett viktigt beslut att välja en specifik roll att spela under airsoft skärmytslingar.

Detta gäller särskilt om du planerar att gå med i ett mycket konkurrenskraftigt team som använder specifika taktiker under hela skärmytslingen.

Erfarna lag kommer att besluta om specifika roller för enskilda spelare att anta baserat på en rad faktorer inklusive deras preferenser, färdigheter, vikt och erfarenhet.

Till exempel kan mindre, smidigare spelare ha potential att lyckas i en Recon-roll eftersom de kommer att kunna smyga runt i stridszonen och flytta mellan täckpunkter lättare än större, längre spelare.

Men vilka är de olika airsoft rollerna du kan välja i MilSim? Läs den här guiden för att få en bättre inblick i airsoft rollernas värld.

Tänk på att

  • Viktigt att välja rätt roll
  • Håll dig till den
  • Tänk hur du bäst kan stödja ditt lag
  • Ha kul

Gevärsman


Rifleman-positionen är först upp eftersom det helt enkelt är den vanligaste positionen som finns i alla airsoft spel.

Riflemen är ansvariga för att driva sitt lags framsteg genom spelet både geografiskt och progressivt och har även i uppdrag att fullfölja mål som är avgörande i MilSim. På grund av deras omfång av uppgifter måste spelare vara konsekvent mångsidiga och anpassningsbara för att lyckas.

Som deras namn antyder kommer dessa spelare att förlita sig övervägande på ett vapen: geväret. Automatgevär används vanligtvis på grund av deras tilltalande medel- till långdistans effektiva räckvidd och rimliga bärbarhet.

Positionen är öppen för människor av alla sinnen och kroppstyper och eftersom de regelbundet befinner sig i frontlinjen kan spelare förvänta sig att uppleva täta, intensiva engagemang med fiendens spelare.

Prickskytt


I den motsatta änden av spektrumet (och slagfältet) finns krypskytten.

Dessa spelare kan förvänta sig en mycket annorlunda upplevelse genom hela spelet eftersom de ofta befinner sig långt borta från fiendens spelare jämfört med deras frontlinjekamrater.

Prickskyttar förlitar sig på att förbli dolda under spelets varaktighet och fungerar också som en ytterligare form av recon eftersom deras unika syn på spelet och utrustningen gör att de lättare kan upptäcka motstånd på avstånd.

Prickskyttar kommer vanligtvis att använda både ett prickskyttegevär och ett sekundärt vapen (ofta en pistol) för att tillåta dem att delta i strider på nära håll, om situationen skulle uppstå. Detta beror på att även om prickskyttegevär är det perfekta långdistansvapnet, är de mycket mindre effektiva på kort håll.

Mer seriösa spelare kan smycka sig med mycket kamouflerande klädsel som kallas ”ghillie-kostymer” som består av olika material, som löv och kvistar, för att hjälpa till att dölja bäraren bland sin omgivning.

Prickskyttar kommer vanligtvis att tillbringa långa perioder med att observera området och planera sitt nästa skott, så spelare bör vara tålmodiga och metodiska för att bli framgångsrika.

Att välja rätt roll och hålla sig till det gjorde all skillnad för mig

Jonas Eriksson – Prickskytt

Scouter


Kanske ännu mer smygande än Airsoft krypskyttar, scouter är de ”osynliga” spelarna i fältet eftersom deras primära ansvar är att förbli oupptäckt av motståndaren så länge som möjligt – helst hela spelet.

Detta beror på att scouter är utplacerade för att få spaningsinformation om oppositionen, ta reda på deras taktik och plats och sedan vidarebefordra detta till sitt eget lag.

Naturligtvis kommer mindre spelare som kan springa under längre perioder att vara hemma här eftersom de lätt kan manövrera runt slagfältet och, om de upptäcks av fiendens lag, kan använda sin storlek och smidighet för att minska sannolikheten att bli träffad.

Scouts vapen kommer att spegla deras plikter och därför kommer många att använda mindre vapen som SMG, PDW och pistoler.

KSP Skytt


En stödskytt är en relativt unik position i airsoft.

Denna position innebär användning av stora vapen och magasin med hög kapacitet för att ge undertryckande eld mot fiendens positioner. Den främsta anledningen till detta är att ”stödja” andra spelare i laget, nämligen Rifleman.

Fortsatt dämpande eld kommer att få fiendens spelare att stanna längre i skydd och vara mer tveksamma till att byta position av rädsla för att bli skjutna. Detta gör att andra trupper i frontlinjen kan driva framåt, eliminera oppositionen och slutföra nästa mål.

Support Gunners använder vapen som LMGs (lätta maskingevär) på grund av deras förmåga att skjuta stora mängder BBs kontinuerligt och som ett resultat måste spelare vara tillräckligt starka för att hålla dessa vapen under långa tidsperioder.

Airsoft nordicmilsim sniper köpa sverige milsim

Marksman skytt


Särskilt i större spel kan det vara en betydande skillnad mellan en prickskytt och de andra trupperna i frontlinjen. För att lösa detta skapades rollen Designated Marksman.

Dessa trupper står fortfarande längst fram i striden, men används för att träffa mål som ligger utanför räckhåll för gevärsmannens standardutrustning.

Ungefär som deras förmedlande uppgifter är en utsedd skytt huvudsakligen utrustad med ett vapen för att återspegla deras mellanhandsstatus: Designated Marksman Rifle (DMR).

Detta eponyma skjutvapen har en effektiv räckvidd mellan ett automatgevär och ett prickskyttegevär och är mycket mindre och lättare än de flesta prickskyttegevär.

Detta är viktigt för en designad skytt eftersom de kommer att behöva röra sig i stridszonen regelbundet, till skillnad från krypskyttar som ofta stannar på samma plats.

Grenadjär


Grenadiers använder en rad explosiva anordningar för att både eliminera motståndarlaget och ge taktiska fördelar till sitt lag.

De tre huvudtyperna av granater som används i airsoft är fragmenteringsgranater, rökgranater och flashbangs. Spelare kan välja att kasta dessa för hand eller, alternativt, använda en underslungad tillbehör eller till och med en fristående granatkastare (GL).

Fragmenteringsgranater fylls med Airsoft BB som sedan släpps ur behållaren vid detonation. Dessa används främst för att rensa rum eller bunkrar på grund av deras stora BB-kapacitet men kan också användas som en skrämseltaktik.

Rökgranater är icke-dödliga sprängämnen som avger stora plymer av (ofta färgglad) rök. Denna tjocka dimma sprider sig över slagfältet i flera minuter innan den försvinner och används för att ge vänliga spelare tillfälligt skydd och underlätta flankeringsrörelser.

Slutligen är flashbangs ett annat icke-dödligt alternativ som istället används för att hindra fiendens målförmåga. Explosionen orsakar en hög smäll som kan desorientera fiendens spelare och även ge en distraktion genom att manipulera deras fokuspunkt om de används på rätt sätt.

Beroende på spelets storlek kan det hända att lagen inte inkluderar var och en av dessa roller, men det är viktigt att förstå användningen av var och en när större skärmytslingar tillåter användningen av fler specialistpositioner.

Den intelligenta tilldelningen av roller till specifika spelare är ett annat verktyg att lägga till din arsenal som kan ge dig en fördel gentemot mindre organiserade lag.